Maritime tanker ved broen

Svendborgsund

For nylig fik et kalenderkryds mig igen til Svendborg, der fortsat suverænt hører til blandt mine top-5 byer i DK.  Det er en urban perle på mange måder, selvom der naturligvis også er nogle grå “pletter” i mindre afgrænsede områder af kommunen, hvilket vi glemmer i denne kontekst.

Byen Svendborg rummer ca. 27.500 indbyggere som det største område i selve Svendborg Kommune, der efter kommunesammenlægningen i 2007 blev slået sammen med nogle mindre kommuner (Egebjerg og Gudme) og ialt rummer ca. 60.000 indbyggere, hvilket gør den til den næststørste kommune (befolkningsmæssig) på Fyn.

Jeg er kommet (og har boet en del gange) i byen siden medio september 1961. Det er ofte – for en færgeentusiast – blevet til sejlture med diverse færger i fortiden og stadig i nutiden med den rest af aktiv tonnage, der er tilbage. De resterende færger går alle til de omkringliggende øer (Ærø, Drejø, Skarø, Hjortø) og tonnagen er naturligvis ret forskellig.

Illustrationen ovenfor viser Svendborgsundbroen (mellem Svendborg og Tåsinge). Broen er 1.225 m lang, og gennemsejlingshøjden er 33 m.  Jeg har passeret den et utal af gange, såvel under som på broen. I november 1966 lukkede den mangeårige trafik mellem Svendborg og Vindeby (på Tåsinge) og Svendborgsundbroen blev åbnet som erstatning for de 2+2 færgelejer på begge sider af sundet, der lagde plads til 3 små flittige færger, der i deres storhedstid udgjorde en af Danmarks travleste færgeruter.

Blandt flere oplevede mindeværdige begivenheder, der er knyttet til Svendborgs maritime historie, kan her nedenfor nævnes to. En fra fortiden og en fra nutiden.

Fortiden…

Det er i skrivende stund blevet til deltagelse i 27 bisættelser/begravelser, men hertil kommer en helt særlig maritim, der aldrig glemmes. Jeg havde sejlet med M/F Ærøsund nogle gange og fik – ligesom x tusinde andre – lyst til at sige “pænt farvel”.  Mit foto ovenfor viser færgen få sekunder før den med forbløffende fart forsvandt fra vandoverfladen. Der var et utal af større og mindre både omkring “Skibsbegravelsen” og da færgen forsvandt, lød der en inferno af skibshorn fra de mange skibe, der havde samlet sig omkring “den døende færge” i aftalt afstand. Det var betagende og det gav gåsehud….

https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/video-her-saenkes-dansk-faerge-ned-paa-bunden-af-havet

Faktuelt kan tilføjes, at M/F Ærøsund blev sænket 5. oktober 2014. Den ligger på 19 meter vand 550 meter fra kysten ved Syltemae en god kilometer sydvest for Ballen Havn. Toppen af vraget, færgens skorsten, befinder sig seks meter under havoverfladen. Færgen var Danmarks sidste privatejede jernbanefærge, og den sejlede mellem Svendborg og Ærøskøbing fra 1960 frem til 1999. – Det er den fælleskommunale organisation Naturturisme, der stod bag sænkningen og forvandlingen fra færge til et kunstigt rev på havets bund.

Nutiden…

Illustrationen viser en (over-)moden dame alias sundbåden “Helge”.  I år – nærmere bestemt den 24. juli 2024 – var noget særligt. Sundfartens ikoniske turbåd fyldte netop den dag 100 år. Den blev fejret i et smukt juli-vejr.  Fejringen havde Svendborg Kommune i nogen grad overladt til foreningen “Helges Venner”, kendt som en lokal støtteforening for den lille sundfærge.

Jeg havde gerne deltaget, men skulle netop den dag være et andet sted og det er endnu ikke i mit plettede liv lykkes mig at være to steder på samme tid, altså fysisk. 😉 –  Derfor baserer dette minireferat sig på en informativ og pålidelig kilde.

Ved den første af jubilæumsdagens afgange kl. 10.00 blev fødselsdagsgaven fra Venneforeningen overrakt. En ny jubilæumsgøs i friske farver, der blev placeret med det samme. Skulle nogle læsere have glemt betydningen af søfartsudtrykket “gøs”, er der tale om det flag, der hejses i stævnen af fartøjet (bruges typisk i marinen). Gøsen hejses, når skibet ikke er “let”, dvs. ligger ved kaj eller ligger for anker.

Peder Most Garden – Svendborgs navnkundige bygarde – spillede (naturligvis) “Congratulations”, senere blev “Helge-sangen” på seks vers afsunget og udover diverse lokale plancher med info var der fremstillet en større brunsviger (lokal fynsk specialitet) med marcipan-udtrykte “MS Helge 100 år Tillykke”.

Anløbsstederne ved Svendborg Havn og ikke mindst de meget idylliske ved Taasinge og Thurø er absolut et besøg og en sejlads værd, når den lille færge næste år tager hul på 101 års- sæsonen.  Skulle nogle have lyst til en smagsprøve inden, klik da på linket:

https://www.youtube.com/watch?v=7DT9a-_JiPY

Links

https://www.svendborg-havn.dk/faerger/ms-helge

https://da.wikipedia.org/wiki/Svendborgsund

https://www.visitsvendborg.dk/svendborg/svendborgs-historie

https://spisbedre.dk/opskrifter/brunsviger

https://www.svendborg.dk/

https://www.visitsvendborg.dk/

https://www.visitfyn.dk/fyn/byer-og-oeer/taasinge

https://www.visitfyn.dk/fyn/byer-og-oeer/thuroe

https://www.visitfyn.dk/fyn/byer-og-oeer/det-fynske-oehav

DEL SIDEN

6 kommentarer til “Maritime tanker ved broen”

  1. Din entusiasme for ørigets livsnerver fornægter sig ikke, og heldigvis kan alle forbindelser ikke erstattes med broer/tunneller.
    Svendborg er så rigtigt en charmerende by (ikke mindst pga. havnekvarteret), men jeg har til gode at bruge den som udgangspunkt til at besøge andre øer. Den dag kommer nok.

    1. @Eric: “Ø-rigets livsnerver” er en “spot on” beskrivelse og den efterfølgende sætning kan kun glæde en mangeårige færgeentusiast. Vi havde sammen en god oplevelse i byen for nogle år siden og du og fruen bliver hver påske mindet om byens charme, medens de s/h-brikker motionerer på byens fornemmeste hotel.

  2. Jeg synes også at Svendborg er en spændende havneby, bl.a. på grund af de mange færgeruter. Jeg husker dog også byen for “Dampskibsselskabet Svendborg”, flotte gamle bygninger og museer. Turen med “Helge” til Valdemars Slot er også hver gang en dejlig oplevelse.

  3. Svendborg må have været magneten for alle områderne omkring lillebælt og sydligere.
    Det er en by jeg husker mest for tobaksfirmaet “Halberg” som lavede “Mac Barens pibetobakker”, og så husker man det for organisten, som spillede på domkirkens klokker, Hans Mollerup.

    1. @DAX: Det er fuldstændig korrekt omkring Halberg. Jeg har selv i mine unge år røget pibe med mærket Mac Baren. Omkring Halberg: “Efter næsten 200 år har tobaksfabrikken Mac Baren i Svendborg opgivet sin selvstændighed. Halberg-familien, der ejer virksomheden, har netop oplyst, at den har solgt fabrikken til den store danske tobakskoncern Scandinavian Tobacco Group. Familien får 535 millioner kroner for virksomheden.(27. jun. 2024)” – Og med dine musikalske kompetencer er det naturligt at erindre om Hans Mollerup.

Kommentar til indlæg:

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

33 − 30 =