Danmark – den særlige tonnage

Assens havn får ofte besøg af ældre skibe,  herunder det årlige træf af sejlskibe medio juli. Illustrationen ovenfor viser det nyrenoverede Skoleskib DANMARK ved kajen med Vor Frue Kirke  (Fyns næststørste kirke) bagerst til højre klar til afgang på verdenshavene.

Afgang – togt 112

Torsdag den 12. maj kl. 10 afgik Skoleskibet DANMARK så for første gang i år, denne gang var det fra Assens, hvor skibet havde opholdt sig på det veldrevne Assens Skibsværft de seneste måneder.

Det nysynede skib er nu draget ud på togt 112 – gennemgået, efterset, repareret og malet. Skibssyn løber i 5 års intervaller. Udregnet fra årstallet hvor kølen blev lagt. For Skoleskibet DANMARK er året 1932. Ingen synsinspektører eller branchefolk, involveret i dette projekt – havde tidligere deltaget i et 90 års syn af et skib.

Skoleskibets stål er blevet målt igennem med ultralyd på 3000 punkter, stålreparationer er foretaget i tanksektionen under skibets maskinrum. Ror, propeller og aksler har været demonteret for eftersyn. Stempler, topstykker og lejer har været ude af skibets FRICHS motor. Alt er spændt, især eleverne til togt 112.

DANMARK er godkendt, certifikaterne underskrevet og nu venter sommerens togter og nye eventyr på Atlanterhavet. Turen går til Island og Norge. (delciteret fra Martec).

Søndag d. 08. maj 2022 kunne skibet beses i en kortere åbningstid. Interessen var stor fra nær og fjern.  Billedsekvenser nedenfor er et udpluk fra blogejerens besøg:

https://www.skoleskibet-danmark.dk/

følg skibets rute ved klik på link

Skoleskibets “nummerplade”

https://www.imo.org/

Torsdag den 12. maj kl. 10 afgik så Skoleskibet DANMARK for første gang i år.

Fakta – links:

Skoleskibet Danmark er en tremastet fuldrigger bygget i 1932 på Nakskov skibsværft som erstatning for det forliste skoleskib København, som aldrig blev fundet. Dengang som nu var formålet med skibet at give unge mennesker en uddannelse som ubefaren skibsassistent/letmatros til søs.

Længde: 77 m – Søsat1932 (Nakskov Skibsværft) – Besætning16 fastansatte; 80 elever – Hastighed9 knob (ved motordrift).
Skoleskibet er ejet af den danske stat og har hjemhavn i København, men siden 2003 har MARTEC – https://www.martec.dk/  varetaget driften. Mellem togterne ligger skibet derfor oftest til kaj på Frederikshavn Flådestation.
##########

P.S.  En positiv fortælling om en ung assenesers engagement i skoleskibet Danmark:

https://fyens.dk/artikel/kristian-s%C3%A6tter-sit-job-i-m%C3%A6rsk-p%C3%A5-standby-for-at-blive-styrmand-p%C3%A5-skoleskibet-danmark-jeg-f%C3%B8ler-mig-simpelthen-som-blommen-i-et-%C3%A6g

P.P.S.  Umiddelbart før skoleskibet skulle starte sit omfattende eftersyn, skete en tragisk ulykke.  De nærmere omstændigheder fremgår af linkets indhold:

https://fyens.dk/artikel/faldt-ned-fra-mast-23-%C3%A5rig-d%C3%B8d-i-arbejdsulykke-p%C3%A5-skoleskibet-danmark

DEL SIDEN

8 kommentarer til “Danmark – den særlige tonnage”

  1. Det var slidsomt og hårdt at være sømand på de gamle sejlskibe, men alligevel appellerer skibene til den romantiske sans. Hvem kan stå for velpudset messing og træpaneler med lød?
    Danmark og Georg Stage er smukke skibe, og jeg gæder mig til, at Tall Ships Races lægger søvejen forbi Aalborg denne sommer.

    1. @Eric: Jeg indrømmer gerne at have en svaghed (blandt så meget) for “velpudset messing og træpaneler med lød”. Barndommens “litteratur” bragte mig vidt omkring, når jeg slugte de talrige sørøverromaner uden helt at forstå, at Arbejdstilsynet ville være kommet på strabadserende overarbejde.

      Det ser mega spændende ud: https://www.tsraalborg.dk/

  2. Ja de træpaneler med lød – nyligt slebne, vaskede og lakerede – fangede også Mine øjne, det er smukt arbejde. Først troede jeg at “Danmark” var et træskib, men så læste jeg og kom i tanke om at jeg har set det og har noteret at det var et meget “moderne” sejlskib (eller fuldrigger).

  3. Flot skib og nu i fin form efter et grundigt eftersyn og dejligt at det fortsat appellerer til unge mennesker. Jeg troede egentligt også, at det var et træskib, men de gik nok af mode på den tid hvor Danmark blev bygget. Også interessant for én som havde en – kort – karriere som dæksdreng i “indskrænket fart” på en coaster i 1965.

    1. @Per Jan: Klart at det gav tanker tilbage til en Mercandia-fortid, der forsynede dig med oceanagtige oplevelser og samtidig fødte og senere vedligeholdte et link til vores skoles markante finansielle donor i skikkelse af en kendt, ofte kontroversiel og anderledes skibsreder.

  4. Der er også en udsendelse om Dannebrog – så flot et skib skal man lede længe efter, så kan de moderne “yacht” godt synke i dybet.

    Billederne er smukke, især kan jeg godt lide skibet på baggrund af kirken.

    1. @DAX: Tak for venlige bemærkninger. Billedet af Vor Frue Kirke og Skoleskibet Danmark er taget med zoom (mobilos) fra Assens havns ydre mole.

Kommentar til indlæg:

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

− 2 = 4