Vertikal styrke kan betragtes og/eller beundres i vægtløftning. Horisontal styrke kan også betragtes og beundres.
##########
Lad os tage et stærkt eksempel. I sommerferien kan DSBs nye Vectron-lokomotiv opleves på nærmeste hold på Danmarks Jernbanemuseum, der med stor velvilje fra DSB har lånt et af fremtidens lokomotiver.
Den bæredygtige jernbanetrafik
Sammen med de nye elektriske togsæt, der leveres fra 2025, udgør Vectron-lokomotivet DSBs helt store satsning på den fremtidige og bæredygtige jernbanetrafik, da alle toge i fremtiden skal køre på el.
Ud over lokomotiverne og de elektriske togsæt anskaffes der til den internationale trafik fra 2024 desuden otte togstammer med 13 vogne i hver. Vognene skal trækkes af ellokomotiverne. Fra midten af 2025 ankommer de første af mindst 100 nye el-togsæt (IC5), som frem mod 2030 skal erstatte de nuværende IC3 og IC4-tog.
Vectron lokomotivet i flere vinkler
DSB modtog det første af i alt 42 eksemplarer i 2020 af denne tidstypiske model, litra EB, der kan yde hele 8.700 HK. De kører primært på Sjælland, men de kan af og til ses på Odense station. Det var for øvrigt to af disse nye Vectron-lokomotiver, der kørte Dronning Margrethe 2´s tog til Roskilde i anledning af regentjubilæet den 14. januar 2022. Hendes salig fader, kong Frederik IX, ville have elsket det!
Ovenstående tre fotos af Vectron lokomotivets ydre og indre fysik er fra markeringen på Københavns Hovedbanegård af “Jernbanens år” pr. 1. oktober 2021 (markeret 29.sept. 2021) – foto: Per Jan Andersen –
De mange hestekræfter gør, at det kan accelerere med 2,5 gange så mange kræfter og dermed væsentlig hurtigere og i længere tid end ME-lokomotiverne. I september 2020 blev Vectron godkendt til kørsel i Danmark. Den 26. oktober 2020 kørte lokomotivet den første tur med passagerer fra Slagelse til København. DSB har oplyst, at den samlede investering på de i alt 42 Vectron–lokomotiver ligger på 1 mia. kroner.
Danmarks Jernbanemuseum
Museet er en fire-stjernet turistattraktion beliggende i Dannebrogsgade lige ved siden af O(dense) B(anegårds) C(enter). Området udstiller en omfattende samling af togvogne, lokomotiver, modeller af tog og færger samt diverse effekter. De udstillede genstande giver et særdeles udtømmende indtryk af Danmarks jernbanehistorie, med fokus på Statsbanerne. Danmarks Jernbanemuseum er organiseret som en erhvervsdrivende fond, der ledes af en bestyrelse. Fonden modtager tilskud fra både DSB og Banedanmark.
Ovenstående 4 illustrationer giver et indtryk af fortiden og så….
Danmarks suverænt smukkeste færgebygning – Kong Frederik IX
Som mangeårig tog (og især færge-) interesseret er jeg kommet med uregelmæssige mellemrum en del gange på dette herlige museum. Lidt supplerende data:
- I remisen: 21 spor med jernbanehistorie, Kør med minitoget, Drømmenes kupé, Den orange traktor og Olsen-banden og Togrejsen, Videncenter, Danske jernbanefærger, Royale rejser, Skiftende særudstillinger
- På balkonen: Børnebanegården, Danmarks jernbanehistorie fra A-Z, Sikkerhed, Legetøj i lange baner, Værkstedet
- Udearealet: På Sporet af Historien (Stort lære- og legeområde (Udgang fra spor 7)), Udendørs modeljernbane, Dronning Louises Station, Fotoudstillingens Rejseliv, Kulgården og vandkranen, Drejeskiven og Rangerområde (illustr. nedenfor).
Landets suverænt bedste i sin genre; absolut et besøg værd, når “Fyns Hovedstad” gæstes.
Drejeskiven (20 m.) kan lige klare et Vectron lokomotiv. Er stadig i brug til de 21 porte
Appendix:
Specielt for tognørder og teknisk interesserede følger tekniske fakta om Vectron lokomotivet:
- Længde over puffere: 18,98 m
- Bredde (inkl. baluster): 3,01 m
- Vægt: 87 ton
- Spænding/frekvens: 25 kV 50 Hz og 15 kV 16,7 Hz
- Energiforsyning til vogne: 1500 V 50 Hz og 1000 V 16,7 Hz
- Start trækkraft: 320 kN
- Elektrisk bremsekraft: max. 240 kN
- Maksimal effekt: 6,4 MW (Traktion og elektrisk bremse)
- Maksimal hastighed: 200 km/h
- Antal drivende aksler: 4
- Akselrækkefølge Bo’Bo’
- Hjuldiameter: 1250 mm / 1160 mm (Max/min)
- Strækningsradio: GSM-R
- Sikkerhedssystem: ETCS inkl STM-DK og LZB/PZB
- Fjernstyring: ZWS og WTB
Links – med varierende relevans:
https://www.jernbanemuseet.dk/
https://www.danmarksarkiv.dk/danmarks-jernbanemuseum/
https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr=
https://videos.ida.dk/media/Test%20og%20idrifts%C3%A6ttelse%20af%20el-lokomotiver/1_wuuzss8c
#########
Frontbillede er De gewichtheffer (1970) af kunstneren Pieter de Monchy. Placeret i Kastelenstraat, Amsterdam/Nederlandene
Ensnu en interessant og detaljerig indføring i et spændende emne. Godt, at man omsider fik truffet beslutning om at elektrificere, om end det for tiden giver visse gener med togbusser.
Og så er der noget ved veterantog, der appellerer til drengerøven i os. Der er en pæn samling i Aalborg, men slet ikke noget der matcher Odenses.
@Eric: Jeg erindrer et begejstret indlæg på kommentatorens egen blog omkring en veterantogs-kørsel – https://sitestory.dk/wordpress/2021/08/14/paa-tur-med-veterantog-i-aalborg/ – derfor kan et besøg på museet i Odense varmt anbefales. Til info ligger museet vis-a-vis perronen til Svendborg-banens tog på Odense Banegård. Det er nemt logistisk, helt modsat f.eks. togbusser!
I min barndom havde jeg en modeljernbane med Märklin el-tog. Nogle gange kunne jeg godt savne, at damplokomotivet ikke var elektrisk, men derimod pumpede røg op fra skorstenen. I dag er det lige omvendt og godt for miljøet – i den grad.
Igen en fin reklame for en Odense seværdighed. Sidste år besøgte jeg det nye HCA museum og Zoo, så Jernbanemuseet må være det næste på listen sammen med Letbanen.
Jeg har set fine gamle S-tog køre i København en gang imellem. Vognene var sat fint i stand af bl.a. pensionerede håndværkere fra DSB’s S-togsværksted. Jeg håber ikke, at det S-tog du har fotograferet med ødelagt læderbetræk, er et af dem som jeg har kørt med i København.
@Per Jan: Jovist, vi kan begge erindre de gamle S-tog, hvor læderbetrækket (som på bill.) blev slidt. Et besøg på Danmarks Jernbanemuseum ved et fremtidigt Odense-besøg er et must. Og så kom nogle af dine gode billeder til “fornyet ære og værdighed” 😉
Det er et større arbejde at finde ud af hvad teknikken er i dette Siemens Vectron lokomotiv. Det er også (lidt) tankevækkende, at det er så stort – når der ikke er en dieselmotor med brændstof i, og når el-motorer er så effektive i forhold til vægt og størrelse, hvad er så meningen med så stort et lokomotiv? Det undersøgte jeg og måske samler jeg op på dette emne en dag. Her blot 3 fakta: Vectron kan køre på jævnstrøm og/eller vekselstrøm, fås med multisystemer, så det kan køre over landegrænser, hvor teknikken skifter. Og for det tredie fås det også med Dieselmotor, som så kan tage over, når strømledningerne mangler.
Men det er nu billedet af min barndoms S-toge som varmer mest. Disse høje sæder med kunst-stof overflade, det ene sæde er gået i stykker (det var de sjældent når jeg kørte med S-tog)
Nogle gange er de blevet kaldt “brune” S-tog, men det var kun når de var snavsede. Når de var nymalede og/eller vaskede var det en varm rødbrun farve, måske lidt som oxeblod (aner ikke hvordan oxeblod ser ud forresten … haha).
@DAX: Dine tekniske fakta understreger fleksibiliteten i “kraftkarlen”. Denne gang har DSB/Banedanmark satset på det sikre og solide (modsat tidligere italienske togmateriel. Omkring S-togene har der været flere modeller over tid, som også ses i Danmarks Jernbanemuseum. Men i vores barn- og ungdom var det andre tider, hvor alt bane(og færge-)logistik var underlagt DSB, hvor sølv- og guldsnorene varetog den daglige drift som statstjenestemænd og i spidsen sad en kendt generaldirektør (Povl Hjelt var den bedste!!). Kender vi mon navnet på DSB´s nuværende direktør? Mange gør ikke. Navnet er Flemming Jensen med fly-baggrund, noget utænkeligt i vor ungdom. – Resten af vores levetid vil vi være sammen med Vectron…… 😉