Så er min nyeste bog omsider frigivet fra forlaget ultimo juli 2020. Den er – som de 4 forrige – en spændingsroman. Den kan læses helt uden Corona-relaterede værnemidler 😉 ….
Bogens bagside om handlingen i koncentrat:
En forårsdag i 2016 mødes de to gamle skolekammerater Edgar Halk og Karl Gad i Den Fynske Landsby i Odense. Siden skoleårene på den nordsjællandske kostskole Det Kongelige Opfostringshus har deres livslinjer været tæt forbundne. Dette møde har dog en unik årsag, nemlig planlægningen af en ret barsk handling i forbindelse med det kommende 50 års-skolejubilæum få uger senere.
Edgar Halks liv skifter i de modne år fra den københavnske boghandlerbranche til at blive antikvarboghandler i Odense, hvor også funktionen som ghostwriter periodevis knyttes til hans aktive hverdag. Gennem sit nye virke som antikvarboghandler mødes han med europæiske kolleger på diverse bogmesser og her åbnes op for oplevelser i de juridiske og økonomiske gråzoner, som de fleste mennesker kun kender fra spændingsbøger.
Begivenheder med kolleger i Berlin, Prag, Budapest og Wien trækker forskellige tråde mellem fortid og nutid. Ved bogmessen i Gøteborg møder han den tysk-fødte svenske forlagssekretær Monika Hallin. Hendes mangeårige ægteskab synes at forhindre, at deres fælles stærke følelser for hinanden kan få lov til at udfolde sig. Dette bliver endeligt afklaret i Berlin.
Sent i livet knytter den modne antikvarboghandler et tæt tillidsforhold til en anden gammel klassekammerat, der pludselig dukker op og præsenterer et hævnprojekt mod deres fælles forhadte dansklærer, en aldrende meget kendt kulturpersonlighed. Disse omstændigheder skaber efterfølgende nogle stærke og livsvarige bånd mellem dem.
Edgar Halk føler sig omsider sikker på at have lagt forskellige spændingsmættede begivenheder bag sig, da han kort tid senere i selvvalgt stilhed fejrer sin runde fødselsdag i smukke og kendte omgivelser ved Den Franske Riviera.
Men også her venter der to markante begivenheder. Den ene er voldsom og dens tråde fører videre til den anden, hvor en kvinde fra fortiden pludselig viser sig at levere en helt særlig fødselsdagsgave meget få 70-års fødselarer oplever.
Supplerende er forlagets læseprøve i linkets indhold:
Bogen kan bestilles via boghandel eller Books on Demand.
—————
Og nu er spændingsromanen (papir + e-bog) placeret på min personlige reol. Der skrives nu på efterfølgeren, den sidste i den trilogi, med arbejdstitlen “Finalen i Fuengirola” (2021/2022).
PS. Allerede forudbestilte eksemplarer er i trykkefasen og vil blive fremsendt snarest i august 2020.
Tillykke med udgivelsen..
Smølfine takkes for sin venlige notifikation.
Jeg beundrer din fantasi, at du kan væve nye baggrunde og plots for nye bøger. Du siger måske beskedent, at du botaniserer i din fortid og forklæder til ukendelighed, men det giver realisme og gør ikke præstationen mindre.
Many happy returns!
@Eric: Strategien for mine foreløbig 2 trilogier blev lagt i 2012, da jeg – inden den første “Magien i Magdeburg” (2012, rev.2014) – var nogenlunde sikker på relevant stofmængde. Manuskriptet til den sidste bog i den aktuelle trilogi med arbejdstitlen “Finalen i Fuengirola” er opstartet og forventes færdiggjort senest forår 2022. – Herefter ligger der i skrivende stund oplæg til to andre bogmanus, men lad det ligge….
Og så hjertelig tak for dine meget venlige ord. Med fare for at gentage mig selv (og trætte dig) er den kolde sandhed: Du har i sandhed de sproglige evner og nu også tiden til at opstarte en bogproduktion…. 😉
Tillykke med den nye roman! Og også tillykke med den skønne forside. Du har fået en skøn serie af billeder til forsiderne.
Og sikken et spændende persongalleri. Alene erhvervet “ghostwriter” inviterer til spekulationer over hvad der mon kan ske …
@DAX: I relation til første afsnit kan – udover en oprigtig tak – også tilføjes, at hver bogforside er nøje gennemarbejdet med illustratoren (siden starten i 2012). Fælles er elementerne “menneske – jord – vand” i alle (og fremtidige). – I relation til andet afsnit kan noteres, at din analysekraft er blevet fint tilslebet på Erik Oxenvads lærecenter; i relation til begrebet “ghostwriter” kan både datid og (måske) fremtid tages i anvendelse. 😉
☻
Tak for kommentarsvar. Nu lidt mere tankearbejde: Det morer mig lidt at der også i denne roman er en tidligere lærer, som man ønsker at hævne sig på.
Min holdning til undervisning er svær at forklare kort, jeg må skrive nogle indlæg om det på dax2. Vigtigst er det, at en lærers empati er nødvendig for at læring kan foregå. Men alle lærere kan have problemer med at nogen elever kan man identificere sig med, andre ikke, og man prøver at være neutral, og hjælpsom.
Den generelle holdning til børn har Erik Sigsgaard beskrevet, han mener vi har et problem med at vi ikke forstår at respektere børn fordi vi synes “de er dumme” – Sådan har jeg ikke haft det i min undervisning må jeg understrege, – men det giver så konfliktstof til de, der har den holdning at unge mennesker er “unge” på den uansvarlige, uvidende, dumme, naive måde.
@DAX: ad. pædagogik – “Men alle lærere kan have problemer med at nogen elever kan man identificere sig med, andre ikke, og man prøver at være neutral, og hjælpsom.” – Et absolut respektabelt synspunkt, helt ligesom i den voksne verden på en arbejdsplads, hvor der er god kemi med nogle og det modsatte med andre og så er der “mellemregningerne”.
ad. handlinger: For præcisionens skyld omhandler den aktuelt udgivne “Ankeret i Atlanten” blandt et hævnmord mellem gamle klassekammerater. I efterfølgeren “Finalen i Fuengirola” (2022) omhandles bl.a. et hævnmord mod en gammel lærer fra skolen. I begge tilfælde udføres mordene efter grundig, nærmest sofisticeret planlægning, hvilket blandt andet betyder, at ordensmagten må henligge begge sager som uafklarede. “Uafklarede mordsager” med hævnmotiv er den (blod-)røde tråd i den seneste trilogi (Rosen i Rom, Ankeret i Antibes og Finalen i Fuengirola (2022)).
Må læses! 🙂
@DAX: Dit svar er velkomment. Og et forfattereksemplar er afsendt. 😉