hulegaard.eu

October 6, 2014

Den spektakulære begravelse

Filed under: Politik — hulegaard @ 6:00 am

I går søndag d. 5. oktober 2014 deltog jeg i en helt særlig begravelse. Til dødsfald hører naturligt mindetaler og nekrologer. Der er flere måder at forfatte disse på. De fleste – uanset sekvensen af data – fremhæver afdødes fortræffeligheder (og sjældent det modsatte).

Nu er afdøde i dette tilfælde en ”54 årig dame”, som jeg lærte at kende, da hun kun var et år gammel. Denne dame fik mange gode år og kunne sagtens have undværet de sidste af sine leveår. Et forhold, som ikke sjældent også beklageligvis opleves hos mennesker.

Nogle nekrologer begynder med afdødes start i livet, så lad os følge den version i denne bogstavelige sejlrende.

Historik

Det hele startede med en søsætning d. 27. marts 1960 fra Husumer Schiffswerft AG. Husum-Nordsee i det daværende Vesttyskland. Byggenummeret var 1118 og navnet „Ærøsund“ skulle følge denne solide færge helt frem til 15 august 1999 på den gamle og hæderkronede sydfynske færgerute Svendborg – Ærøskøbing.

Efter datidens forhold var M/F Ærøsund en pæn stor færge til overfarten med sine 395 BRT, der rummede plads til 40 personbiler eller 7 lastbiler eller 5-6 godsvogne samt – ikke at forglemme – 700 passagerer. Når færgen sejlede gennem det til tider lunefulde (kastevinde) Svendborgsund, leverede de to MAK MAU 423 maskiner muligheden for en maximal hastighed på 13 knob.

Det var det daværende rederi, Damskibsselskabet Ærø, hjemmehørende i Ærøskøbing, „hovedstaden“ på Ærø; øen og kommunen, der i dag rummer omkring 6.900 patriotiske sjæle.

Disse dimensioner er sandelig ikke imponerende i vor nuværende færgetidsalder, men for 54 år siden var hun den nyeste og største af de sydfyenske øfærger, hvoraf Svendborg havn var stedet, såfremt man ville se de fleste og største af dem.

Undervejs til vor tid skete der naturligvis – udover de sædvanlige værft eftersyn – nogle justeringer af hendes „færge CV“. I 1990 blev hendes motor opgraderet til 1.060 HK fra de oprindelige 800 HK. Og som noget historisk skete der et ophør af transport med jernbanevogne i 1995. Ikke overraskende, efter de sidste årtier af det gamle århundrede en stadig nedgradering af jernbanedriften med talrige nedlæggelser af lokalbaner som resultat på Fyn.

I det nye århundrede oplevede M/F Ærøsund en ny maritim tilværelse som bl.a. showship og ikke mindst de senere år en uværdig turbulens med skiftende ejere og manglende sejltid. Det var uendelig trist at bese hendes gamle rustne skrog i Svendborg havn.

Den sidste forberedelse

Den gamle færge Ærøsund forlod lørdag morgen d. 4 oktober 2014 sit triste sidste hvilested ved kajen på Frederiksø i Svendborg for at begive sig ud på sin sidste rejse. Det skete i en smuk solopgang over Svendborgsund tilsat et overmåde mildt og smukt oktobervejr.

”Bedemændene” eller mere præcist mandskabet om bord på entreprenørbåden Marcos og slæbebåden havde valgt den tidlige afgang for at slippe uden for meget trafik i sejlrenden gennem Svendborg Sund.

Kl 10.00 lørdag morgen lå den gamle rustne færge Ærøsund så ud for Ballen - 19 meter over den plet på havbunden, der skulle blive hendes sidste destination.

Søndag d. 5 oktober 2014

Hendes sidste tur ned i „graven“ skete søndag d. 5 oktober 2014 i Svendborgsund.

Oplevelsen blev delt af mange hundrede mennesker on location, hvortil kom direkte landsdækkende og lokale tv-transmissioner, som blev dækket on location på forskellige skibe, primært M/F Ærøskøbing (og fra helikoptere).

På den „største tribune“, særafgangen med Svendborg-Ærøfærge M/F Ærøsund var de ca. 300 billetter forlængst solgt. 300 pax er netop det maximale passagerindtag i vintersæsonen.

Denne signatur var en af „de udvalgte“, der oplevede gamle M/F Ærøsunds nedsænkning fra promenadedækket en smuk oktober sensommerdag i det herrens og fruens år 2014.

Stemningen var høj. Oplevelsen var unik. Mange mennesker på de omkring liggende mere end 100 både i næsten alle størrelser var begejstrede, da vi så færgen sænkes og blive Danmarks største kunstige rev til glæde for dykkere, turister (der kan dykke) og måske diverse fisk, der pludselig ikke skal nøjes med at se færgens skrog nedefra.

Jeg nød hende første gang en septemberdag i 1961 ved færgelejet i Svendborg havn. Siden blev det til en del overfarter med uregelmæssige mellemrum.

Nu er det kun dykkere og interesserede fisk, der kan nyde hende. Ofte afsluttes mindeord med R.I.P. (requiescat in pace), hvilket højst ekstraordinært vil være upassende i dette tilfælde.

En af de mange taler ved arrangementet på den nutidige færge M/F Ærøskøbing var professor Marianne Holmer fra Biologisk institut på Syddansk Universitet. Hendes ord var befriende korte og kontante og i essens bl.a. :

Der er ingen tvivl om, at marinebiologer, dykkere og diverse fisk fra nu af vil holde den gamle rustne – og engang smukke – færge M/F Ærøsund under aktiv observation i fremtiden.

Der er blev talt og der blev sunget (Marstals Småborgerlige Sangforening) og der blev ikke mindst fotograferet. Stemningen var overmåde god. Naturturisme i Svendborg kan være mere end stolt af dette arrangement.

Efter de sidste 15 år med et uværdigt færgeliv og et rustent skrog, fik M/F Ærøsund en smuk maritim afsked, da hornene fra de mange skibe på Svendborgsund til hendes sidste maritime ære lød næsten enstemmigt i det øjeblik, hvor hun forsvandt fra havets overflade mod havets dyb.

Som mangeårig færgeelsker blev jeg helt rørt over denne exceptionelle afsked med den sidste nulevende indenlandske danske jernbanefærge, men allerede på hjemturen ”efter nedsænkningen” kunne færgens højtaler meddele, at en dykker havde konstateret, at M/F Ærøsund havde lagt sig på rette vis på bunden af Svendborgsund.

En vidunderlig, meget speciel og værdig maritim oplevelse!

 

 

Naturisme - baggrund

Færgens sidste chefskipper

 

Next Page »

Powered by WordPress